Demencia vždy poruke

Autor: Lucia Sekáčová | 15.8.2014 o 21:07 | Karma článku: 8,25 | Prečítané:  1771x

Decentné reklamy na alkohol, kde sa destilát objaví ako súčasť pánskej jazdy alebo v ktorej tridsiatnik v bare na pohárik pozýva dámu svojho srdca, nikoho nepobúria a sú spoločnosťou akceptované. Možno aj preto, že ich cieľovým segmentom nie je mladá generácia a konzumáciu alkoholu neprezentujú ako životný štýl. Keďže doma nemám televíziu, s večernými reklamami na magický mok nebývam konfrontovaná. Osobne si dám  vínko či pivo, no tvrdý alkohol ma neláka, možno aj preto som  týmto reklamám nevenovala pozornosť. Až dosiaľ.

 

                                          Znesvätený svätý Mikuláš

Pred niekoľkými týždňami som unudená postávala na zastávke nevediac, do čoho zavadiť pohľadom. Až mi zrak zablúdil k zväčšenej podobe mužského zadku, vedľa ktorého trónil nápis VŽDY PORUKE. Hneď som zbystrila pozornosť: Čo by som to mala mať vždy pri sebe, aby som neutrpela nejaký deficit? Pri pohľade na miniatúrnu fľašu vodky St. Nicolaus som sa hneď prebrala z letargie. O to viac, že trčala z vrecka evidentne mladého človeka, ktorý kráčal ku skupine ďalších baviacich sa mladých ľudí.

Nie,  nezaspala som na vavrínoch a chápem, že alkohol tak trochu patrí k mladosti: chaty, tancovačky či oslavy sa vo väčšine prípadov bez kvalitného destilátu či odpornej žbrndy nezaobídu. Tiež sme si za „mladi“ štyria kúpili jedno vínko a svorne sme si ho cuckali zašití v areáli materskej škôlky, vedúc diskusie o živote, knihách a láske. Nikto nás však na víno nenavádzal, prišlo to prirodzene ako pud veliaci ochutnať zakázané ovocie. Určite sme ale celý deň v škole nemysleli na to, ako mať alkohol VŽDY PORUKE.

 A to mi na reklame na „vreckovú“ edíciu vodky St. Nicolaus prekáža najviac: Že svojím sloganom  navádza na sústavnú konzumáciu mozgové bunky ničiacej kvapaliny. V tejto reklame nie je pitie liehoviny znázornené ako príležitostná, oddychová aktivita,  ale pravidelné, návykové,  pitie. Každý pozná závery zdravotníckych organizácií, že alkohol dávkovaný v správnom množstve môže mať pozitívny vplyv na naše zdravie. Veta formulovaná v tejto reklame však správne množstvo zjavne popiera. Dala by sa vysvetliť aj takto: Maj vždy svoju ploskačku pri sebe, vo vrecku, kabelke či diplomatke. V prípade, že príde čo najmenší podnet na hnev, smútok či nudu, riešenie je VŽDY PORUKE...

Ešte absurdnejšie na mňa pôsobí názov výrobcu inkriminovanej liehoviny, v ktorom je ukotvené meno svätého. Akoby sa celá chľastačka mala odohrávať bezúhonne  v súlade s kresťanským kánonom. Mám už tip na slogan do novej kampane: St. Nicolaus vám žehnaj v tom delírium tremens!

Moje podozrenie, že v danom prípade naozaj nejde o kóšer reklamu a že jednoducho boli prekročené isté morálne hranice, ktoré by ľudia nemali tolerovať, ak nechcú byť pasovaní za „ovčanov“, ma priviedlo k nahliadnutiu do Etického kódexu reklamnej praxe  ( http://www.rpr.sk/sk/eticky-kodex). Odporúčam prečítať si tretiu hlavu, týkajúcu sa reklamy na alkoholické nápoje. Nie je ťažké dokázať, že reklama na vodku St. Nicoluas porušuje nasledujúce klauzuly:

  1. Neprípustnou je aj reklama obsahujúca konzumáciu alkoholického nápoja alebo jej náznak maloletým alebo osobou, a) ktorú možno považovať za maloletú. (čl. 30)

 

  • v reklame vystupujú mladí ľudia (aj keď sa vek mladých nedá presne určiť, nie je vylúčené, že majú menej ako 18 rokov).

 

  1. Reklama nesmie priamo alebo v náznakoch prezentovať a, nezodpovedný postoj ku  konzumácii alebo inej spotrebe alkoholických nápojov, najmä čo do spotrebovaného množstva alkoholických nápojov. (čl. 31)

 

  • slogan  akcentuje, že vodka má byť vždy nablízku, ak človeku vyschne v hrdle, je jedno, v akej situácii – v škole, práci, aute...proste vždy, čo tiež možno interpretovať ak nezodpovedný postoj voči spotrebe liehoviny.

 

  1. Neprípustnou je aj reklama a) vyjadrujúca súhlas s nadmernou konzumáciou  

alkoholických nápojov,

                  b) naznačujúca, že alkohol je prostriedkom riešenia osobných problémov,

c) naznačujúca, že konzumácia alkoholických nápojov je nevyhnutná pre pracovný, akademický, športový, sexuálny alebo iný osobný či spoločenský úspech, alebo môže k takémuto úspechu prispieť. (čl. 35)

 

  • slogan evokuje, že fľaša vodky je niečo,  čo treba mať vždy v dosahu, kedy však potrebujem mať niečo poruke? Ak mám niečoho nedostatok alebo nejaký problém, preto sa tento slogan dá jednoznačne čítať aj ako návod, ako riešiť trebárs osobné či spoločenské problémy.

 

 

                         Od Tatier k Dunaju všetci chľastajú

Na podobnom, ba ešte zvrátenejšom koncepte, je založená ďalšia reklama na vodku, tentokrát s nepochopiteľným prívlastkom FAMILIA. Majú chvíle strávené pitím vodky podporiť súdržnosť rodiny??? Realita svedčí skôr o opaku, alkohol je na Slovensku jednou z troch najčastastejších príčin rozvodov. Sú producenti spomínaných liehovín natoľko nízki, že im je jedno, na úkor čoho bohatnú? Podľa mňa je poľutovaniahodné, keď niekto založí svoju prosperitu na ľudskej slabosti a ničení duševného i fyzického zdravia iných.

V  prípade vodky Familia marketing vsadil na túžbu po slobode a individualite: ŽIŤ PO SVOJOM. Tu sa vynára otázka, čo to v podaní marketingu liehovinárskej spoločnosti znamená „po svojom“? S toľkým promile v krvi, ako sa mi ľúbi? V mojom preklade to pokojne môže značiť aj to: Vykašli sa na svoje zdravie, osobnostný rozvoj, ignoruj všetky autority a poriadne sa ožer! Absolútne nepochopené z mojej strany zostali  variácie billboardov s nápismi: Od Tatier k Dunaju sa raňajkuje / športuje... Chcela by som poprosiť niekoho erudovanejšieho ako ja (najlepšie z marketingu spoločnosti GAS Familia) s hľadaním súvislostí medzi vodkou, raňajkami a športom. Asi pijem málo vodky a úplne som z toho zdegenerovala. Vopred srdečne ďakujem.

Stojí za zamyslenie, či reklamy  nabádajúce mladých ku každodennému pitiu alkoholu nie sú už za hranicou akceptovateľnosti  a  či  by mali byť Radou pre reklamu ignorované.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Koľko vzdelaných a talentovaných ľudí si môže Slovensko odpáliť?

Neútočme na seba, nepoužívajme slovník, ktorý nás vracia do obdobia mečiarovského gádžovstva, povinnosťou politikov je krajinu kultivovať.

PRIMÁR

Prečo by ste nemali ísť spať nahnevaní

Vedci objavili spôsob, ako sa lepšie vyrovnať so zlými spomienkami.


Už ste čítali?